NIHO – novela zákona č. 358/2021 Z. z. o Národnom inštitúte pre hodnotu a technológie v zdravotníctve

Jedným z dôvodov vzniku Národného inštitútu pre hodnotu a technológie v zdravotníctve (NIHO) bola potreba hodnotiť prichádzajúce zdravotnícke technológie kvalitne, nezávisle a celistvo. Aktuálne prijatou novelou, účinnou od 1.8.2024, boli realizované viaceré významné zásahy týkajúce sa tejto inštitúcie.

Hoci primárnym obsahom novely sú zmeny týkajúce sa jej riaditeľa a iných orgánov, najpodstatnejšou zmenou je rozšírenie pôsobnosti NIHO. Po nadobudnutí účinnosti novely majú podliehať posúdeniu zo strany NIHO všetky originálne kategorizované zdravotnícke technológie, bez ohľadu na ich hodnotu, čiže sa zruší doterajší limit založený na významnosti vplyvu na prostriedky verejného zdravotného poistenia. Táto zmena nebola predmetom legislatívnej či odbornej diskusie a vyvoláva množstvo otázok ohľadom miery participácie NIHO na všetkých kategorizačných konaniach resp. jej nutnosti. Ďalej bude NIHO oprávnený hodnotiť zdravotnícke technológie aj na iné účely ako na účely kategorizácie a to bez ďalších podmienok.

Výkonným a štatutárnym orgánom NIHO je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister zdravotníctva Slovenskej republiky na návrh komisie zriadenej zákonom. Po novele môže byť za riaditeľa vymenovaný už iba kandidát s vysokoškolským vzdelaním najmenej druhého stupňa v študijnom odbore všeobecné lekárstvo alebo farmácia, ktorý má najmenej 5-ročnú prax v týchto oblastiach a ktorý súčasne nebol za posledné tri roky v pracovnom pomere, obdobnom pracovnom vzťahu alebo inom pracovnoprávnom vzťahu s držiteľom registrácie zdravotníckej technológie. To znamená, že z okruhu osôb, ktoré mohli byť vymenované za riaditeľa, vypadli osoby so vzdelaním a praxou v oblasti ekonómie, práva, etiky, spoločenských vied, prírodných vied, matematiky, a teda aj osoby so špecifickým vzdelaním a praxou v oblasti hodnotenia zdravotníckych technológii a súvisiacich ekonomických analýz. Zároveň sa odstránilo vylúčenie kandidátov, ktorí boli za posledné 3 roky v pracovnoprávnom vzťahu so zdravotnou poisťovňou, resp. ktorí prijali plnenia od držiteľov registrácie zdravotníckej technológie a od zdravotných poisťovní.

Aj keď sa samotné ustanovenia o výberovom konaní novelou nemenili, výberové konanie uskutočňuje komisia, ktorej zloženie bolo zmenami značne dotknuté. Komisia má naďalej 9 členov, avšak počet členov navrhnutých a vymenovaných ministrom zdravotníctva sa novelou zvýši z dvoch na troch. Došlo aj k vypusteniu NIHO zo zoznamu inštitúcií s právom navrhnúť člena komisie. Dôvodom pre takýto krok má byť v zmysle dôvodovej správy zabezpečenie toho, aby výber riaditeľa bol neovplyvnený internou dynamikou úradu. Dôvodová správa ďalej tvrdí, že prítomnosť člena NIHO v komisii môže vzbudzovať pochybnosť o transparentnosti a nestrannosti a objektívnosti celého procesu.

Ďalej došlo k zmenám aj v požiadavkách na členov komisie. Pôvodne mohla byť členom komisie iba osoba, ktorá okrem iného nebola za posledných päť rokov v pracovnoprávnom vzťahu u držiteľa registrácie zdravotníckej technológie, ani od neho neprijímala majetkové plnenie alebo nemajetkové plnenie. V zmysle novely sa 5-ročné obdobie skrátilo na 3-ročné a úplne sa vypustila požiadavka neprijímania majetkového alebo nemajetkového plnenia.

Poslednou zmenou, ktorá vplýva na vedenie NIHO, je, že po novele bude môcť minister zdravotníctva odvolať ako riaditeľa tak aj člena dozornej rady bez udania dôvodu a bez ingerencie na to pôvodne určenej komisie.

Máme za to, že novela výrazne zasahuje do nezávislosti NIHO. Paradoxom je aj skutočnosť, že po novom môže byť riaditeľom len lekár alebo farmaceut bez praxe v oblasti zdravotníckych technológií. Taktiež sa vytvára priestor pre jeho naviazanosť na zdravotné poisťovne, ktoré sú však účastníkmi konaní s potenciálne odlišnými záujmami.

V neposlednom rade sú neštandardnými aj okolnosti, za ktorých bola novela prijatá. Pôvodne išlo o zákon, ktorým sa mal novelizovať iba zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, pričom v takejto podobe prešiel prvým čítaním a až následne v druhom čítaní sa návrh doplnil o ustanovenia týkajúce sa NIHO, ktoré neboli predmetom relevantného pripomienkovania a odbornej diskusie.

Záverom už len poukazujeme na to, že členmi parlamentu za opozičné strany bol podaný na Ústavný súd Slovenskej republiky návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov a pozastavenie účinnosti zákona (1900/2024) s odôvodnením, že novela okrem iného odporuje princípom právnej istoty, legitímnych očakávaní a zákazu pravej retroaktivity. Ďalej vo svojom podaní poukazujú aj na dôvody vzniku NIHO a na nimi ponímanú tendenčnosť novely.

***

23.júla 2024. Táto právna aktualizácia bola vypracovaná výlučne pre informačné účely a neobsahuje všetky komplexné informácie. Preto sa nedá považovať za právne poradenstvo. Pre ďalšie informácie alebo poradenstvo týkajúce sa novely sa neváhajte obrátiť na našich odborníkov:

Tomáš Rybár, partner: tomas.rybar@cechova.sk

Marek Holka, partner: marek.holka@cechova.sk